نرو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی چیست؟

فهرست مطالب
نرو مارکتینگ

مفهوم نرو مارکتینگ

تعریف کلی که از نرو مارکتینگ میتوانیم بگوییم عبارت است از :

نوعی بازاریابی نوین است که با استفاده از تجهیزات پزشکی و عکسبرداری از مغز انسان، میتوان به نوع عملکرد مغز انسان حین تصمیم گیری برای خرید و یا هنگام مواجه شدن با تبلیغات دست پیدا کرد و به بازاریابان کمک می کند که چه تغییراتی در محصول و یا نوع تبلیغات خود ایجاد کنند تا برای مغز و تصمیم گیری آن جذاب تر باشد.

با استفاده از ا علم  نرو مارکتینگ می توانیم بیشتر با مشتریان خود آشنا شویم و دقیق تر راجب خواسته های آنها تحقیق کنیم. نرو مارکتینگ می تواند به ما یاد دهد که هر فرد هنگام مواجه شدن با یک رنگ خاص و یا یک محصول خاص و یا حتی یک صدای خاص چه عکس العملی نشان می دهد. در ادامه به توضیح واضح تر راجب نرو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی و کاربرد های آن در کسب و کار می پردازیم.

نرو مارکتینگ یا بازار یابی عصبی|پایا

 

پیدایش نرو مارکتینگ

نرو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی نخستین بار در سال 1990 توسط روانشناسان در دانشگاه هاروارد پایه گذاری شده است.با توجه به تحقیقات انجام شده این نوع مارکتینگ بر پایه قسمتی از مغز به نام  “meme”به معنای الگوی رفتاری است. این قسمت از مغز همان قسمتی است که وظیفه ذخیره اطلاعات را دارد و انسان را مجبور به انتخاب و تصمیم گیری می کند.

یکی از دانشمندان آلمانی، نرو مارکتینگ را از جهت دیگری، رواج داده، که نام آن نِرو پرایسینگ، به معنای قیمت گذاری به محصول مورد نظر است.
در این علم جدید، شرکت ها می توانند بالاترین قیمتی را که مشتریان حاضر به پرداخت آن هستند، را شناسایی کنند.

 

روش عملکرد نرومارکتینگ

نرو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی دو روش را برای ردگیری عملکرد ذهنی مشتریان بالقوه در پیش میگیرد:

  • از طریق FMRI

این روش با استفاده ار آهنرباهای مخصوص مسیر جریان خون در مغز را نشان می دهد با اینکار می توانیم به مرکز لذت افراد متصل شویم و تا بدانیم چه عملکرد و ویژگی های خاصی منجر به تحریک افراد می شود. این محرک ها ممکن است رنگ، تصویر، صدا، چیدمان، بسته بندی، رایحه، ویژگی های فیزیکی یا هر عامل دیگری که به نوعی با احساسات افراد در ارتباط است، را شامل شود.

  • از طریق EEG

این روش ارزان تر روش اول است و با استفاده از کلاهی که دارای الکترودهای مخصوص است انجام می گیرد به اینگونه که این کلاه را روی سر افراد قرار می دهند و موج های الکتریکی مغز را دریافت می کنند و این امکان را برای محققان فراهم می آورد تا هیجانات و احساساتی مانند خشم، هیجان و اندوه را ردگیری کنند.

 

کاربرد های مختلف بازاریابی عصبی

 

  • بازاریابی عصبی در تحقیقات بازار

اکثر کسانی که از نورو مارکتینگ بهره میبرند در تحقیقات بازار نیز از آن استفاده میکنند. این افراد مهارت خاصی در ارزیابی تبلیغات ، تبلیغات تجاری و محصول جدید یا اندازه گیری واکنش مخاطبان به پخش تبلیغات و کلیپ های تبلیغاتی دارند.

 

  • بازاریابی عصبی در طراحی محصولات و بسته بندی آنها

به کارگیری اصول نورومارکتینگ و انجام آزمایشات آن می تواند بینشی از تاثیرات هیجانی در انتخاب طراحی های مختلف را به محققان نشان دهد و به آنها کمک میکند تا متوجه شوند یه محصول چگونه به نظر می آید و چگونه برای افراد جذاب تر است.

 

  • بازاریابی عصبی در قیمت گذاری

همه بازاریابان این اصل را میدانند که قیمت ، یک متغیر مهم و تاثیر گذار در موفقیت محصولات و خدمات هستند. نورو مارکتینگ به بازاریابان کمک میکند که قیمت چگونه معرفی شود تا بهترین تاثیرگذاری مثبت را روی افراد داشته باشد.

 

  • بازاریابی عصبی در چیدمان فروشگاه

یک خرده فروش اگر بداند چگونه محصولات و قیمت ها و تخفیف ها را برای مشتریان خود ارائه دهد تا تجربه ای دلپذیر برای آنها بوجود بیاورد میتواند خیلی موفق تر رقبای خود پیشرفت کند و این کار را از بهره گیری از علم نورو مارکتینگ میتواند انجام دهد.

 

  • بازاریابی عصبی در تبلیغات

از آنجایی که تبلیغات اصولاً فرآیندی خلاقانه است، نورومارکتینگ می تواند از طریق ارزش افزایی به وسیله ی فهم بهتر تاثیر تبلیغات بر روی افراد، بر تبلیغات و موفقیت آنها اثرگذار باشد. نورو مارکتینگ چون میتواند میزان اثر گذاری تبلیغات را بر روی افراد نیز اندازه گیری کند بسیار توسعه و پیشرفت داشته است.

نرو مارکتینگ

 

بازاریابان به این نکات نیز توجه کنند

  • ردگیری چشمی :

تکنولوژی رد گیری چشمی این امکان را برای بازاریابان فراهم می کند که تبلیغات و محصولات را از دید مشتریان خود ببینند با این ترفند متوجه می شوید که مشتریان خود به چه مواردی توجه دارند و الگوهای دیداری آنها در شرایط مختلف چگونه است. برای مثال انجام این آزمایشات نشان داده است که افراد هنگام ورود به هر مغازه ابتدا قفسه های سمت خود را نگاه می کنند.

  • به فعالیت های عصبی مغز مشتریان توجه کنید:

بازاریابان بیشتر تلاش می کنند که متوجه شوند مشتریان خود بیشتر به چه چیزی فکر میکنند و یا به چه چیزی بیشتر توجه می کنند که با استفاده از ابزار های نورو مارکتینگ که پیشتر نیز از آنها یاد شد میتوانند به سوالات خود پاسخ دهند.

تصویر برداری مغزی برای پیدا کردن دکمه خرید در مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد اما محققان می گویند که چنین دکمه ای وجود ندارد و در افراد مختلف ، محرک های مختلفی نیز باعث اقدام کردن آنها به خرید می شود و بازاریابان می توانند با استفاده از  نورومارکتینگ میزان توجه افراد به موارد مورد نظرشان را اندازه بگیرند و اثرگذاری محرک های مختلف را بسنجید و به این ترتیب می توانید از بهترین المان ها برای بسته بندی یا تبلیغات خود استفاده کنید.

  • کدگزاری میمیک صورت

همانطور که ابزاری برای تصویربرداری مغز و یا ردگیری چشم وجود دارد حسگرهایی نیز وجود دارند که روی صورت نصب می شوند و تمام حرکات صورت را اندازه گیری می کنند با استفاده از این ابزار انواع ابراز هیجانات کد گزاری می شوند و بازاریابان قادرند با استفاده از این ابزار لبخند زدن مشتری که نشانه مثبتی است برای خرید تشخیص دهند و در کار خود موفق تر عمل کنند.

 

با توجه به گفته های بالا نورو مارکتینگ به بازاریابان کمک می کند به تمایلات درونی و ناخودآگاه مشتریان دست یابند و فعالیت های خودرا به گونه ای طراحی کنند که توجه مخاطبان را جلب کرده و بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

شاید امروزه شرکت های کمی وجود داشته باشند که از این علم بهره می برند اما باتوجه به کاربردهایی که دارد و کمک های فراوانی که در قسمت بازاریابی هر کسب و کاری ارائه می دهد پیش بینی می شود که در سال های آتی با پیشرفت چشمگیری رو به رو خواهد شد و استفاده از نورو مارکتینگ به یکی از ضرورت های شرکت تجاری بدل خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرو مارکتینگ و مفهوم آن ، با آژانس دیجیتال مارکتینگ پایا همراه باشید . شرکت پایا با سال ها تجربه در زمینه طراحی سایت ، خدمات سئو ، تولید محتوا و بازاریابی می تواند نقش بسزایی در رشد و  ارتقا کسب و کار شما داشته باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x