طراحی بسته بندی محصولات به ایجاد نمای بیرونی یک محصول اشاره دارد. این شامل انتخاب در مواد و فرم و همچنین گرافیک، رنگ و فونت است که در بسته بندی، یک جعبه، یک قوطی، یک بطری یا هر نوع ظرف استفاده می شود. مانند هر طراحی خوب، طراحی بسته بندی نیز داستانی را بیان می کند. همچنین یک تجربه حسی است که به معنای واقعی کلمه ما را از طریق بینایی، لمس و صدا (و احتمالاً بو و طعم، بسته به محصول/بسته) درگیر می کند.

همه این جزئیات به ما کمک می‌کنند بفهمیم محصول بسته‌شده برای چیست، چگونه باید از آن استفاده کرد، چه کسی باید از آن استفاده کند و شاید مهم‌تر از همه، آیا باید یک محصول را بخریم یا نه. در راهنمای نهایی طراحی بسته‌بندی محصول، ما به این می‌پردازیم که چگونه طراحی بسته‌بندی خود را به داستانی که می‌خواهید بازگو کند برسانید.

قبل از شروع طراحی بسته بندی یک محصول، سه سوال وجود دارد که باید پاسخ آنها را داشته باشید:

1. محصول چیست؟

در طراحی یک محصول ابتدا به این سوال پاسخ دهید که واقعا چه چیزی می فروشید؟ چقدر بزرگ است؟ از چه موادی ساخته شده است؟ آیا ظریف است؟ این سوال به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا الزامات برجسته ایی، برای بسته بندی محصول شما وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال، یک محصول ظریف به بسته بندی مطمئن تری نیاز دارد. از طرف دیگر، چیزی که بزرگ یا با ابعاد عجیب و غریب است، ممکن است به یک راه حل بسته بندی سفارشی مناسب تر به جای استفاده از جعبه ایی خارج از جعبه ی اصلی نیاز داشته باشد.

2. چه کسی محصول را خریداری می کند؟

در طراحی چاپی بسته بندی محصول بررسی کنید که آیا این محصول قرار است توسط مردان، زنان یا هر دو استفاده شود؟ برای کودکان است یا بزرگسالان؟ آیا برای افرادی که از محیط زیست آگاه هستند طراحی شده است؟ برای کسانی است که بودجه دارند یا درآمد قابل تصرف زیادی دارند؟ بسته بندی یک محصول باید برای مصرف کننده ایده آل آن جذاب باشد. قبل از شروع فرآیند طراحی بسته بندی، مهم است که بدانید  مصرف کننده ی محصول شما کیست. محصولات برای افراد مسن ممکن است به متن بزرگتری نیاز داشته باشند. از طرف دیگر، اقلامی که برای مشتری مرفه طراحی شده اند، باید مواردی را در طراحی بسته بندی خود در نظر بگیرند که احساس لوکس بودن را در آنها ایجاد کنند.

3. مردم چگونه محصول را خریداری می کنند؟

نحوه ی دسترسی مشتریان به محصول شما در طراحی بسته بندی آن تاثیر گذار است. آیا آنها آن را از سوپرمارکت می خرند؟ یک بوتیک کوچک یا سفارش آنلاین؟ اگر محصول قرار است به صورت آنلاین فروخته شود و ارسال شود، باید در مورد بسته بندی متفاوت فکر کنید تا اینکه در قفسه های فروشگاه بزرگ  که طراحی چاپی آن باید به گونه ایی باشد تا از رقبا متمایز شود.

اقلامی که به صورت آنلاین فروخته می شوند، احتمالاً نباید فضای اضافی زیادی داشته باشند که می تواند باعث شود که محصول در اطراف تکان بخورد یا بسته خم شود. و آنهایی که در یک قفسه بوتیک قرار دارند، باید چشم خریداری که توسط اقلام دوست داشتنی  محاصره شده است را در بسته بندی های زیبا جلب کنند.

اطلاعاتی که باید جمع آوری کنید

در طراحی بسته بندی یک محصول جدید باید الزامات برندی که محصول از آن حمایت میکند را در نظر گرفت. گاهی اوقات یک محصول به تنهایی تولید شده است و در موارد دیگر نشان دهنده یک برند معتبر است. اگر بسته بندی شما نیاز دارد که زیبایی برند خاصی را نشان دهد، مطمئن شوید که اطلاعات زیر را قبل از شروع جمع آوری کرده اید: تناژ رنگی مورد استفاده در برند مورد نظر که شامل مواردی می‌شود که مخصوص چاپ هستند. از فونت های به کار رفته اطمینان حاصل کنید که فونت های مناسب و دستورالعمل های استفاده در موارد خاص را دارید. اگر نیاز به قرار دادن لوگو روی بسته دارید، مطمئن شوید که فایل وکتوری آن را در دسترس دارید.

محتوایی که باید روی بسته بندی قرار گیرد

محتوای مناسب برای طراحی بسته بندی محصول شما همان چیزی است که برای محصول خاص شما بسیار منحصر به فرد است، اما باید مطمئن شوید که قبل از شروع طراحی بسته بندی، همه چیز را مرتب کرده اید. توجه داشته باشید که با توجه به نوع صنعت شما، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که به دلایل قانونی لازم است روی بسته بندی خود قرار دهید. ممکن است نیاز داشته باشید شماره یا بارکد خاصی را روی بسته بندی محصول خود جای دهید. محتوای ثابت و محتوای موقتی که بر روی بسته درج میشود را در نظر بگیرید.

آیا بسته بندی شما قابل استفاده مجدد است؟

این ممکن است برای هر محصولی مهم نباشد، اما ممکن است بخواهید در نظر داشته باشید که آیا بسته بندی شما قابل استفاده مجدد است یا خیر؟. به عنوان مثال، اگر دستکش‌های باغبانی می‌فروشید، آیا می‌توان جعبه‌ ی آنرا  را دوباره به گلدان تبدیل کرد؟ این یک حرکت هوشمندانه و کاربردی  در طراحی بسته بندی محصولتان است!

هنگامی که همه این اطلاعات را جمع آوری کردید، بالاخره نوبت به بخش سرگرم کننده طراحی می رسد ! به یاد داشته باشید که چگونه می خواهید طراحی بسته بندی شما داستانی را بیان کند؟ انتخاب هایی که در فرآیند طراحی انجام می دهید همان چیزی است که به شما کمک می کند آن داستان را بیان کنید.

لایه های بسته بندی را درک کنید سه لایه بسته بندی محصول وجود دارد: بسته بندی بیرونی، بسته بندی داخلی و بسته بندی محصول. ممکن است محصول شما به یک یا هر سه مورد از این موارد نیاز داشته باشد.

نوع بسته بندی مناسب را انتخاب کنید بسته بندی های مختلفی برای محصول شما وجود دارد:جعبه یا بطری؟ انتخاب بین جعبه و بطری ممکن است گاهی اوقات بیهوده باشد. اما گاهی اوقات اینطور نیست بنابراین در طراحی بسته بندی اهمیت پیدا میکند.

بنابراین هر محصولی بسته بندی ویژه ی خود را دارد که معرف آن است. از این نکات کلی استفاده کنید تا با طراحی بسته بندی ویژه برای محصول خود در بین رقبا بدرخشید. شاید زمان کافی برای بررسی، تحلیلی و طراحی مورد نظر خود نداشته باشید، نگران نباشید، میتوانید طراحان حرفه ایی را برای این کار استخدام کنید. به کمک وبسایت ما میتوانید با اطمینان خاطر به سفارش طرح مورد نظر برای طراحی بسته بندی محصول خود بپردازید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x